Kövess minket

Alapanyagcsere, azaz BMR érték fontossága

Alapanyagcsere

Életmód

Alapanyagcsere, azaz BMR érték fontossága

Alapanyagcsere, azaz BMR érték fontossága

Alapanyagcsere? Miért fontos ismernünk saját kalóriabevitelünket?

Nagyon sok fogyókúrás, izomnövelő módszer létezik. Nagyon sok diétás módszer van, viszont a legmegbízhatóbb és egy alap, kiinduló vonal a kalóriaszámolás.

Kalória bevitelNagyon fontos, hogy tudatában legyünk, hogy egyes ételek és sportok mennyi kalóriaértékkel rendelkeznek. Sokkalta könnyebb a fogyás, ha tudjuk, hogy egyes ételeket miért is esszük vagy sem és hogy mennyi az alap energiaszükséglet, ami az életünkhez szükséges. Tehát fontos megismernünk a BMR értéket.

Mi is az a BMR és miért fontos tudnunk saját energiaszükségletünket?

BMR (Basal Metabolic Rate), azaz alapanyagcsere. Ez az az energiamennyiség = kcal, melyet a szervezet az élettani alap funkcióira használ el. Tehát melyet szervezetük nyugalmi állapotban éget el. Ide tartozik a légzés, a szívverés, az izzadás, a testhőmérséklet fenntartás és egyéb alap szerveink működése.

Az, hogy milyen magas lehet ez az érték, befolyásolhatja a nem, életkor, testtömeg, magasság, de akár a környezet hőmérséklete, táplálkozási szokások és egyéb más tényező is.

Pl: a magasabb emberek több energiát égetnek el vagy a nagy izomtömegű embereknek (főleg férfiak esetében) szintén több energiára van szüksége.

Sok számítás létezik e érték megítélésére. S mivel nagyon sok tényező befolyásolhatja ezt az értéket, ezért nem is fontos tudni a pontos értéket. Fontos, hogy ez egy kiinduolási alap legyen. Minden ember más, más életkörnyezetben él, ezért csak irányszámként kezeljük.

 

Egészségügyi Világszervezet, WHO ajánlja az alábbi számítási módot:

FERFIAK

10 -18 életkornál: 17,5 x testtömeg + 651

18 -30 életkornál: 15,3 x testtömeg + 679

30 – 60 életkornál: 11,6 x testtömeg + 879

60 – felettieknél: 13,5 x testtömeg +487

NŐK

10 -18 életkornál: 12,2 x testtömeg + 746

18 -30 életkornál: 14, x testtömeg + 496

30 – 60 életkornál: 8,7 x testtömeg + 829

60 – felettieknél: 10,5 x testtömeg + 596

Kijelzett érték azt jelenti, hogy mennyi kalóriamennyiségre van szüksége a szervezetünknek, hogy működni tudjon. Tehát, ha akár egész nap feküdnénk is szükség van energiabevitelre.

Sportolók vagy fizikai munkát végzők emberek esetében fontos ezt az értéket megnövelni. Egy általános ajánlás szerint:

Alapanyagcserex 1,2 nem aktív életmód, ülő munka

x 1,4  könnyű aktivita, pl 2x hetente edzés

x 1,6 közép intenzita, pl 4x hetente edzés

x 1,8 aktív életstílus, fizikai munka vagy 6x edzés

x 1,9 fizikailag megterhelő edzés, munka

Pl személy szerint, ha kijön a WHO számítás szerint, hogy napi energiaszükségletem  +- 1400 kcal, hetente 4 x edzek = 1,4 * 1400 = 1960 kcal. Ha fogyni szeretnék, akkor érdemes e kalóriamennyiség alatt lennem.

Bővebben a kalóriaelosztásról egy következő cikkemben fejteném ki véleményem.

 

Tovább olvasom...
Neked ajánlott:
Ing. Andrea Hajduová

Személyi edző – SAKFST 1. szint; fekete öves karate edző – 1. dan; szlovák karate bajnok; C kategóriás bíró; több országos és nemzetközi sikeres versenyző; szlovák rekorder; városi kitüntetett sportoló; legjobb versenyzői cím Nyílt Cseh Bajnokságról

Hozzászólás

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Ajánló: Életmód

Fentre
%d blogger ezt szereti: